Om mig

Mitt namn är Stine  van Wynsberghe. Jag är född 1939 i Tyskland och bor numera i Ystad, Sverige. 1958 blev jag upptagen vid Staedelschule (Staatliche Hochschule für bildende Künste) i Frankfurt/Main, Tyskland, som elev till professor Ferdinand Lammeyer i klassen fritt måleri. Jag målade därefter mest i tempera, som jag hade lärt mig på skolan. Men redan 1960 började jag arbeta med textila applikationer och några år senare övergick jag helt till detta material och denna konstform. Under över 40 år har jag utvecklat min egen teknik av textilapplikationer. Hösten 1959 kom jag till Sverige. Då hade jag utställningar bl a på Sydkraft och Södra Teatern i Malmö. Senare följde utställningar på Galleri Ny i Malmö och Galleri Sylvan i Göteborg och Båstad. Hotel Savoy i Malmö köpte en del tavlor till utsmyckning av gästrummen. 1973 flyttade jag till Divonne-les-Bains i Frankrike, som ligger nära den schweiziska gränsen. Jag började då använda mitt namn ”Stine” som mitt konstnärsnamn. Under 15 år kunde jag så helt ägna mig åt arbetet med mina textilapplikationer (i Frankrike felaktigt kallade patchworks).

De blev en stor succé och jag fick fler och fler erbjudanden till utställningar. Eftersom området kring Genève är mycket internationellt, kom mina tavlor snabbt att spridas över hela världen. 1977 gjorde den schweiziska TVn en inspelning om mig och min konst från separatutställningen på ”Le Lignon” Foyer Communautaire i Genève. 1983 köpte staden Genève ett par tavlor för offentlig utsmyckning, bl a för det kantonala arkitektverket. 1984 inbjöd direktören på Ecole des Beaux Arts i Antwerpen, professor Gaudean, mig att undervisa i min speciella textilteknik vid konstakademin i Antwerpen. Under några år hade jag även tavlor för utlåning på Artoteket på Maison de la Culture i Grenoble, Frankrike.

 Utöver textilapplikationer arbetar jag med figurer i papier-maché och målar gärna på allt jag hittar i trä. Jag är förtjust i ord och språk. Därför kompletterar jag ofta mina bilder och objekt med text. Utseendet på det färdiga objektet är inte förutbestämt. Min vilja är inriktad på att det skall bli roligt och gärna lite fräckt och överraskande.

 Resultatet förbluffar mig lika mycket som jag hoppas att det skall överraska betraktaren.